جلسه توجیهی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» برگزار شد

همایش

جلسه توجیهی حضور در همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» به همّت مرکز تخصصی حکمت اسلامی با همکاری معاونت پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین ­الملل، جلسه توجیهی ارائه مقاله به همایش ملّی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» 20 آبان ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی از ساعت 10 تا 11 در سالن نشستهای همکف ساختمان شهید بهشتی (ره) برگزار شد.

استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای جلسه با اشاره به آیات 51 و 269 سوره بقره و17 و 20 سوره صاد پیرامون واژه «حکمت» اظهار داشت: «حکمت و قرآن دو چیز نیستند، حکمت عمق، باطن و جان قرآن است و حکم به معنای حکومت، نتیجه حکمت است که به حضرت داوود علیه السلام داده شد؛ از این رو تراوش حکمت، می شود قضا، حکم، حکومت و فصل الخطاب. بنابراین، همان طور که خداوند فرمود: حکمت، خیر کثیر است. پس از خداوند آن را طلب کنیم، چیزی را که به انبیاء خود می ­دهد.»

وی در ادامه بحث با بیان تقسیم بندی حکمت، به طرح این سؤال پرداخت که «آیا حکمت الهی با پدیده ­های یک جامعه دینی ارتباط دارد یا نه؟ آیا حکمت اسلامی این ظرفیت را دارد که در علم، سیاست و به طور کلی سیستم اجتماعی ما نقش ایفا کند؟»

مسئول هماهنگی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» افزود: اندیشه ارسطو مبنی بر این که «علم به میزانی که از عمل و ظاهر فاصله بگیرد، شرافت بیشتری دارد» در قرون وسطی وسعت یافت تا این که کلیسا بر مبنای این اندیشه بر جامعه غرب حاکم شد. بعد در دوره جدید، بیکن معتقد بود «هرچقدر علم قدرت بیاورد، شریف­ تر است.»

وی در ادامه گفت: تبلور اندیشه ­های دکارت، سبب ظهور اومانیسم و ماتریالیسم شد و اتفاقات اجتماعی را پدید آورد. در غرب می بینیم که در دبیرستان ­ها اندیشه­ های کانت و دکارت را به عنوان وحی منزل و چیزی که نمی­ شود درباره ­اش حرف زد، تلقی می­ کنند و مبنای امور محسوب می­ شود به طوری که استاد هم نقدی بر آن نمی­ کند؛ انقلاب صنعتی و توجه فراوان غرب به توانمندی­ های ظاهری ریشه در این تفکر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی تصریح کرد: «قدرت اندیشه است که اگر منسجم و ریاضی وار باشد، سیستم درست می­ کند، نظام های فکری و نظام های اجتماعی درست می ­کند. این جا این سؤال مطرح می ­شود که آیا اندیشه­ های حکمت اسلامی می­ تواند با سیستم ­های اجتماعی رابطه برقرار کند؟ آیا بین اندیشه­ های حکمی و دینی ما با اندیشه­ های انقلاب اسلامی ارتباط وجود دارد؟

وی در ادامه افزود: جامعه المصطفی العالمیه برای اندیشیدن در این رابطه همایشی ترتیب داده است و زمینه ای فراهم شده است برای کسانی که می توانند در این حوزه قلم بزنند.

در پایان این نشست سایت و محورهای این همایش معرفی و از طلاب دعوت شد تا در این زمینه به ارائه مقاله بپردازند و از طلاب علاقمند به ارائه مقاله جهت برگزاری کارگاه آموزشی ثبت نام به عمل آمد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر