نشست علمي ـ پژوهشي « واكاوي و تحليل تأثير و تأثرات كرونا بر جامعه با تأكيد بر مباني كلامي » برگزار شد.

photo_2022-05-11_08-34-13

به گزارش روابط عمومی، نشست علمي ـ پژوهشي« واكاوي و تحليل تأثير و تأثرات كرونا بر جامعه با تأكيد بر مباني كلامي » از سوي معاونت پژوهش با همكاري مركز تخصصي فلسفه و كلام و گروه علمي كلام اسلامي در سالن جلسات ساختمان شهید بهشتی به صورت حضوري و مجازي در تاريخ 17 ارديبهشت برگزار شد.

دكتر اعظم وفايي در ابتدا عنوان کرد: فراگیری كرونا در پنج قاره جهان، تاثیرگذاری آن در همه ابعاد زندگی انسان و مبهم بودن سرانجام آن از جمله دلايلي است كه كرونا را از يك چالش به يك بحران تبديل كرده است.

استاديار دانشگاه قم با اشاره به منشأ شيوع كرونا و تاثیر و تاثرات کرونا در حوزه هاي مختلف زندگي انسان اظهار كرد: موضوع اصلي اين نشست، تاثیر و تاثرات کرونا در حوزه دین و دینداری مي باشد كه در سه حيطه اعتقادات و باورها، عبادات و نحوه دینداری و اماکن و مناسک دینی بررسي مي شود. وي در ادامه به تفصيل به بررسي تأثير و تأثرات كرونا بر هريك از اين سه حيطه پرداخت.

تاثیر و تاثرات کرونا در حيطه اعتقادات و باورها :

استاد ومحقق جامعه الزهرا سلام الله عليها اشاره كرد كه در حيطه اعتقادات و باورها كرونا توانسته از دو بعد بيداري فطرت خداجويي و خداشناسي و همچنين توجه به معاد و فرجام باعث تقويت بعد دروني اعتقادات شود و آمارهايي كه در اين زمينه چه در كشورهاي اسلامي مانند ايران يا كشورهاي سكولار صورت گرفته، مي تواند شاهدي بر اين مطلب باشد. وي در ادامه افزود : علت اينكه كرونا باعث تضعيف و يا از بين رفتن ايمان شد اين بود كه ايمان در دل هاي آنان ريشه دار نبود، مانند گياهي كه از پس تندبادها برنمي آيد، اعتقاداتشان در بوته آزمايش قرار گرفت و دوام نياورد.

تاثیر و تاثرات کرونا در حيطه عبادات و نحوه دینداری :

دكتر وفايي تصريح كرد : در اين زمينه نيز كرونا تأثير و تأثرات جدي را وارد كرده هرچند كه گرايش مردم به سمت معنويت بسيار زياد شده است. وي در ادامه يادآور شد : استفاده از روش معنویت درمانی در درمان بیماری ها، به منظور ایجاد امنیت روانی و به دنبال آن بالا رفتن امنیت جسمی بدن در مقابله با ویروس کرونا مؤثر است كه اين مهم با روي آوردن به عبادات و آداب ديني ممكن مي شود. استاد ومحقق جامعه الزهرا سلام الله عليها با اشاره به  تفکیک بین کارکرد علم و دین تصریح کرد: خطا در انتظار از دین سبب شده است كه برخي سؤالاتي از قبيل : چرا خدا کاری نمی کند؟ چرا اهل بیت علیهم السلام معجزه ای نشان نمی دهند؟ به ذهنشان خطور كند؛ با استناد به آياتي كه با «هدي» شروع شده است در پاسخ به اين افراد بايد گفت، كاركرد اصلي دين، هدايت و رساندن انسان به كمال است، دين نيامده تا كرونا و بيماري ها را برطرف كند. وي در ادامه با مطرح كردن سؤالِ آیا دین اجازه نوشیدن یا خوردن چیزهای غیر بهداشتی یا مضر (مانند نوشيدن ادار گاو در بين هندوها) را می دهد؟ در مورد توجيه برخی کارهای متدینان (مانند ليسيدن ضريح ائمه)، رابطه ایمان با عقلانیت دين را مطرح كرد و اينكه  آيا دین می تواند امری معقول باشد یا ضد عقل یا فراعقلی؟ افزود : نتيجه چنين رفتارهايي اسیر شدن در دام خرافه ها,فرهنگ های غلط دین مآبانه و غلوها مي باشد.  وي خاطرنشان كرد : کرونا باعث شد برخی فرهنگ های غلط دین مابانه مانند: تشریفات بسیار و مخارج غیر ضروری در مراسم ترحیم و فوت خویشاوندان و... اصلاح شود.

وي در رابطه با تأثير و تأثرات كرونا در حيطه اماكن و مناسك ديني اضافه كرد : كرونا تأثيرات جدي بر اين حيطه از دين و دين باوري گذاشت، تعطيلي مناسك حج و عمره و نماز جمعه و جماعت و ... از جمله اين موارد است كه البته تغییر در شیوه برخی از مراسم و مناسک بصورت انلاین یا در مراکز باز و با تعداد کم و با رعایت اصول بهداشتی تا حدودي توانسته اين تأثيرات سوء را جبران كرد.

وي در نتيجه گيري پاياني بحث، به نكته مهمي اشاره كرد و گفت : كرونا به ما آموخت كه همه ما يك جامعه انساني واحديم، براي سلامت كل جامعه بشري بايد تلاش نمود و دعاي خير كرد. به همين صورت در جامعه ديني، يك منتظر واقعي همانطور كه نسبت به رسيدن خودش و امت اسلامي به كمال و سعادت دغدغه دارد و تلاش مي كند، همين وظيفه را نسبت به جامعه انساني دارد و نياز هست براي رسيدن آنها به كمال و سعادت حقيقي تلاش كند و از خداوند درخواست ياري و مدد نمايد و جامعه انساني را به يك امت انساني واحد و هدايت يافته تبديل نمايد.

لازم به ذكر است سركار خانم دكتر ريحانه هاشمي دبيري علمي اين نشست را به عهده داشتند و به ارائه مقدمه و نتيجه گيري مباحث پرداختند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر