نشست توجیهی طلاب جدید الورود مراکز تخصصی برگزار شد

نشست توجیهی طلاب ورودی مراکز

نشست توجیهی طلاب جدید الورود مراکز تخصصی جامعه الزهرا علیهاالسلام ۲۳ شهریورماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، نشست توجیهی طلاب جدید الورود مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور طلاب سطح سه و چهار ۶ مرکز تخصصی این مؤسسه علمی حوزوی در سالن جلسات طبقه دوم ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.

طلاب مراکز تخصصی مروج فرهنگ عفاف و حجاب باشند/۱۰ رشته فعال در مراکز تخصصی

خانم فتح الله‌زاده مدیر مرکز تخصصی علوم قرآن و حدیث در ابتدای جلسه با عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری امام حسین علیه‌السلام و خوشامدگویی به طلاب به معرفی مراکز تخصصی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ رشته فعال در مراکز تخصصی موجود است افزود: مقطع سطح سه در طول حداقل ۵ نیمسال و حداکثر ۱۱ نیمسال گذرانده می‌شود.

مدیر مرکز تخصصی علوم قرآن و حدیث گفت: برای اطلاع طلاب از قوانین تحصیلات تکمیلی، گزیده‌ای از آیین‌نامه‌های آموزشی، تربیتی جهت سهولت به صورت دفترچه‌ای در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

خانم فتح الله‌زاده از طلاب ورودی تحصیلات تکمیلی خواست با توجه به برنامه‌ریزی که در مورد حداقل و حداکثر واحدها جهت رعایت شرایط خواهران وجود دارد و با تذکر این نکته که توجه به کانون خانواده نسبت به امر تحصیل در اولویت قرار دارد نسبت به انتخاب واحد اقدام کنند.

مدیر مرکز تخصصی علوم قرآن و حدیث در ادامه به اهمیت کیفیت تحصیل اشاره کرده و گفت: ارزشمندی فراگیری آموزه‌ها به شیوه مباحثه و تحقیق و پژوهش در طول دوره تحصیل است و این امر در دستیابی طلاب به اهداف تحصیل (تدریس، تبلیغ و پژوهش) بسیار مؤثر خواهد بود؛ وی همچنین بر توجه طلاب به امور تربیتی پا به پای امور آموزشی تأکید کرد.

خانم فتح الله‌زاده با تأکید بر امور پژوهشی و پایان نامه اظهار داشت: انتخاب واحد طلاب پس از گذراندن ۷۵ واحد، منوط به ارائه موضوع و تأیید طرح تفصیلی است؛ لذا خواهران همزمان با شروع تحصیل دغدغه انتخاب موضوع را داشته باشند.

وی در پایان پس از مقایسه اجمالی ساختار صف و ستاد و با تذکر به این نکته که امور اجرایی به عهده مراکز تخصصی است از طلاب ورودی خواست دیدگاه‌های اصلاحی و انتقادی خود را با مدیران مراکز در میان بگذارند و با توجه به موضوع مهم عفاف و حجاب، نه تنها عامل بلکه مروج این فرهنگ بوده و خود را در رفع معضلات اجتماعی و امر رشد و ارتقای نظام سهیم دانسته و در تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی کوشا باشند.

یکی از وظایف طلاب، پژوهش‌های مطالبه‌گرایانه است

در ادامه همایش ویژه طلاب ورودی مراکز تخصصی، خانم حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با عرض خیر مقدم و آرزوی قبولی عزاداری‌ها، به معرفی مختصری از شرایط و امکانات موجود در معاونت پژوهش پرداخت.

وی شناسایی استعدادهای پژوهشی طلاب، برنامه‌ریزی زمان‌بندی و سازماندهی برای فعالیت‌های پژوهشی را از اهداف معاونت پژوهش برشمرد.

معاون پژوهش در ادامه به معرفی خدمات پژوهشی از جمله کتابخانه اشاره کرد و گفت: کتابخانه متشکل از بانک اطلاعات، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه تخصصی، کتابخانه عمومی، سالن مطالعه عمومی و سالن مطالعه تخصصی است و به طلاب توصیه کرد برای استفاده از خدمات پژوهشی در کتابخانه تخصصی عضو شوند.

حقانی افزود: پژوهشگرانی که کار تخصصی انجام می‌دهند، می‌توانند از کارت تخصصی پژوهش (قابل ارائه به کتابخانه‌های سطح شهر)، اینترنت رایگان، تخفیف نود درصدی نرم افزارهای نور همراه با شش ساعت کارگاه رایگان آموزش این نرم افزارها استفاده کنند.

وی به پشتیبانی علمی از طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: پشتیبانی علمی در رشته تخصصی، با اعلام نیاز طلبه به مشاوره در مورد موضوع خاص و در اختیار قرار دادن استاد راهنما  انجام می‌شود تا این‌که طلاب بتوانند فعالیت پژوهشی خود را به ثمر رسانده، به مرحله چاپ برسانند.

معاون پژوهش در ادامه گفت: شرکت در همایش‌های علمی موجود در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عرصه عالی برای رشد علمی و ورود به کار و کارورزی است که در این راستا معاونت پژوهش از این شرکت کنندگان حمایت می‌کند.

حقانی درباره شرکت در دوره‌های پژوهشی معاونت پژوهش گفت: دوره‌هایی همزمان با تحصیل برگزار می‌شود که لازم است طلاب دغدغه خود را نسبت به موضوع پایان‌نامه مشخص کرده و همزمان در این دوره‌ها شرکت نموده و کار تحقیقی خود را پیش ببرند؛ شرکت در دوره‌ها باعث افزایش توانمندی طلاب و کمک به رشد و بلوغ و جهت‌دهی به آثار علمی ایشان است.

وی با معرفی انجمن‌های علمی پژوهشی اظهار داشت: این انجمن‌ها در رشته‌های تخصصی فعالیت می‌کنند که توسط خود طلاب اداره می‌شود. پژوهشگران می‌توانند نیازهای علمی خود مانند تشکیل کارگاه، مشاوره از استاد و ... را در انجمن مطرح کرده و بعد از تصویب در شورای انجمن، از طرف معاونت پژوهش پی‌گیری و حمایت مالی می‌شوند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام گفت: یکی از وظایف طلاب، پژوهش‌های مطالبه‌گرایانه است و در ادامه افزود: اولویت پژوهشی طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام چهار رکن دارد؛ نیازهای جامعه، مطالبات نظام و رهبری، نیازهای بانوان و مطالبات و اولویت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام.

حقانی با تأکید بر اهمیت کرسی‌های آزاداندیشی از طلاب خواست در ارائه موضوع و شرکت در کرسی‌های آزاد اندیشی حضور فعال داشته باشند و از این ظرفیت برای پاسخ به منویات رهبری و مطرح کردن دغدغه‌ها و ارائه نظریات خود استفاده کنند

وی در ادامه افزود: هر چیزی که به عنوان یک مسئله و یا دغدغه برای شما مطرح شده می‌توانید در قالب کرسی آزاد اندیشی مطرح کنید؛ این کرسی‌های گفتگو محور، در یک جمع طلبگی و در یک فضای باز برگزار می‌شود و طلاب حاضر، در بحث شرکت می‌کنند تا به یک جمع بندی برسند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با توجه به برگزاری دومین همایش ملی کتاب سال بانوان، مهمترین رویداد علمی پیش رو، از طلاب خواست با حضور در پژوهشگاه و ارائه آثار علمی، هم به رشد علمی خود و هم به رشد علمی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها کمک کنند و توصیه کرد به عنوان اولین گام برای آغاز کار پژوهشی در انجمن‌های علمی، پژوهشی عضو شوند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر